I læreplanen står det at de grunnleggende ferdighetene: muntlige-, skriftlige-, lese-, regne- og digitale ferdigheter skal inn i alle fag. Hensikten med å bruke de grunnleggende ferdighetene er å støtte opp om elevenes læring i det enkelte fag, også kroppsøving. I vår nasjonale studie har vi spurt både elever og lærere hvor ofte de jobber med de grunnleggende ferdighetene i kroppsøvingstimen.
Figuren under viser hvor mange elever og lærere som oppgir at de aldri jobber med de ulike grunnleggende ferdighetene i kroppsøvingstimene.
Våre tall viser at mange av elevene opplever at det aldri jobbes med lese-, regne- og skriveferdigheter – og svært mange at det aldri jobbes med digitale ferdigheter i kroppsøvingsfaget. Lærerne deler ikke denne oppfatningen i like stor grad, men ca 3 av 10 lærere oppgir at de aldri jobber med skriftlige- eller digitale ferdigheter. Vi lurer på hvorfor lærere og elever opplever dette såpass forskjellig?
– Er det fordi elevene ikke vet hva grunnleggende ferdigheter er i kroppsøving?
– Er det fordi elevene ikke tenker over at grunnleggende ferdigheter er noe man skal jobbe med i kroppsøving?
– Er det fordi lærerne ikke tydelig nok kommuniserer at de bruker de grunnleggende ferdighetene når de faktisk gjør det? Og trenger de egentlig å forklare elevene det så lenge det blir gjort?
– Eller er det rett og slett fordi elevene opplever at kroppsøving = fysisk aktivitet?
Vi må også stille spørsmålet til oss selv som lærerutdannere; forbereder vi våre studenter på hvorfor og hvordan grunnleggende ferdigheter kan understøtte elevenes læring i kroppsøving?
I enjoyed the humor in this article! For more, click here: LEARN MORE. Let’s discuss!
The decline in hormone production affects the two out of three tumors that are estrogen or progesterone receptor positive dapoxetina generico The baseline sCr level was defined as the minimum inpatient value during the first 7 days of admission 12